"Platero y yo" : el último gran proyecto artístico del ilustrador Carlos Sáenz de Tejada

In 1917 was published for the first time the full text of Platero y Yo, probably the most celebrated work of the writer of Rioja ancestry Juan Ramón Jiménez. After being awarded the Nobel Prize for Literature in 1956, Heraclio Fournier decided to make a luxurious artistic edition of this classic wor...

Descripción completa

Número de control: 363516 Artículo de revista
Autor Principal: Ramírez Benito, Penélope
Idioma: Español
Materia:
Ejemplares relacionadas: Publicado en: Berceo n. 173 (2017)
LEADER 02422nab a22001811i 4500
001 000000363516
003 CaOOAMICUS
005 20180612175901.0
008 180117s2017 sp 0 0 spa d
040 |a DIALNET  |b spa  |d FSS 
041 0 |a spa  |b eng  |b spa 
100 1 |a Ramírez Benito, Penélope 
245 1 1 |a "Platero y yo"  |b : el último gran proyecto artístico del ilustrador Carlos Sáenz de Tejada  |c / Penélope Ramírez Benito 
520 3 |a In 1917 was published for the first time the full text of Platero y Yo, probably the most celebrated work of the writer of Rioja ancestry Juan Ramón Jiménez. After being awarded the Nobel Prize for Literature in 1956, Heraclio Fournier decided to make a luxurious artistic edition of this classic work, that was directed by one of the most outstanding Spanish illustrators of the 20th century, closely linked with Rioja alavesa, Carlos Sáenz de Tejada. This article researchs the origins and context of this outstanding project through the personal documentation of the illustrator contained in the archive held at his house in Laguardia, while providing a stylistic analysis of the numerous drawings made for this unique edition of Platero and Yo, which would see the light in the summer of 1958, a few months after both Sáenz de Tejada and Juan Ramón Jiménez would have passed away. ?  
520 3 |a En 1917 se publicó por primera vez el texto completo de Platero y Yo, probablemente la obra más célebre del escritor de ascendencia riojana Juan Ramón Jiménez. Tras habérsele concedido el premio nobel de Literatura en 1956, Heraclio Fournier decidió realizar una lujosa edición artística de esta obra inmortal, poniendo al frente de este importante proyecto a uno de los más destacados ilustradores españoles del siglo XX, muy vinculado con en la Rioja alavesa, Carlos Sáenz de Tejada. El presente artículo indaga los orígenes y contexto de ese proyecto a través de la documentación personal del ilustrador contenida en el archivo de su casa en Laguardia, al tiempo que proporciona un análisis estilístico de los numerosos dibujos realizados para esta singular edición de Platero y Yo, que vería la luz en verano de 1958, pocos meses después de que tanto Sáenz de Tejada como Juan Ramón Jiménez ya nos hubieran dejado.  
650 1 4 |a Cultura  |v Artículos periodísticos 
740 0 2 |a Berceo 
773 0 |t Berceo  |x ISSN 0210-8550  |h 217-232  |g n. 173 (2017)  |w (FSS)214411