Culturas académicas: entre reinvención y contrabando = Academic cultures between reinvention and smuggling

Based upon the analysis of a personal trajectory which implied shifting between Peruvian and Chilean academic milieus, this paper argues how in despite of new evaluations modalities (rankings, the search for isomorphic structures of argumentation and linguistic forms or even the fiction of global so...

Descripción completa

Número de control: 388513 Artículo de revista
Autor Principal: Araujo, Kathya
Idioma: Español
Inglés
Acceso electrónico: https://dialnet.unirioja.es/servlet/catart?codigo=5039026
Ejemplares relacionadas: Publicado en: Papeles del CEIC, International Journal on Collective Identity Research N. 1 (Marzo 2015)
Resumen: Based upon the analysis of a personal trajectory which implied shifting between Peruvian and Chilean academic milieus, this paper argues how in despite of new evaluations modalities (rankings, the search for isomorphic structures of argumentation and linguistic forms or even the fiction of global sociologies), particular academic cultures stay alive. In this regard, it intends to show that the singularity of intellectual styles, forms of professional sociability or even of linguistic and rhetoric uses in each one of them are nothing else but the manner in which each local academic culture answers to different social and political challenges departing from their differing specific traditions and, in so doing, they achieve to play their public and critical role.
Sobre la base del análisis de una historia personal de desplazamiento entre academias (peruana y chilena), y la reinvención y el contrabando que toda migración supone, este artículo argumenta de qué manera frente a las nuevas modalidades de evaluación (los rankings, la búsqueda de isomorfismo de las estructuras argumentativas y las formas lingüísticas o incluso la ficción de sociologías globales), se mantienen vivas culturas académicas particulares. En este marco, la reflexión se organiza mostrando que detrás de la singularidad de los estilos intelectuales, formas de sociabilidad profesionales e incluso formas lingüísticas de cada una de ellas, lo que se revela es la manera como cada cultura académica local responde desde tradiciones diversas a desafíos político sociales distintos y con ello su rol de compromiso público y crítico.